Eerder had ik het al over de goed geslaagde commercial van
Naomi en Sven. In hetzelfde rijtje de commercial van Old spice met Terry Crews.
Deze Voormalig NFL speler voor de St. Louis Rams is na zijn sport carrière net
zo succesvol geworden als acteur. Geen reclame ging zo viral als de reclame
voor Old Spice. De eerste commercial werd 15.832.180 miljoen keer bekeken!!!
Het merk zat al jaren in een dip. Old Spice werd alleen
gedragen voor oude mannen en verdween steeds verder uit de schappen. Old Spice
stond bekend als het luchtje van 71 jaar oud (Lees: ook de leeftijd van de
kopers) waar je niet meer geassocieerd mee wilde worden. Wanhopig zocht de
marketing afdeling naar een oplossing. Deze lag bij het veranderen van de
doelgroep. Ze kozen ervoor het merk meer aanzien te geven door voormalig
sporter Terry Crews in te schakelen.
Maar het verschil voor deze commercial reeks werd gemaakt
door het reclame bureau. Zij wisten de commercial zo te maken dat het niet meer
ging om het merk maar om de commercial. Een spannende stap want het kan er voor
zorgen dat mensen het merk vergeten en alleen naar de commercial kijken. Bij Old
Spice niet het geval. De combinatie tussen humor en het merk positioneren is
precies goed.
Dit alles zorgde voor een reeks commercial die de hele
wereld over gingen. Want zo was de commercial bijvoorbeeld niet te zien in
Nederland. Na het zien van dit filmpje weten jullie precies over welke
commercial ik het heb.
Uiteindelijk gingen de verkoop cijfers van Old Spice met 16,7%
omhoog. Maar dat is wat je kunt meten. Met meer als 15 miljoen views heeft het
merk veel meer waarden gekregen voor winkels om in hun schappen te hebben
liggen. En is het voor vaste kopers van het merk niet meer nodig hun deo
stiekem te kopen.
0 reacties:
Een reactie posten