Al eerder kon je lezen over de Jumbo en Roy Donders. Nu wil
ik het graag hebben over de doelgroep beschrijving van Jumbo. Want ieder merk
heeft een ijk-persoon. Dit is een fictief mens wat geheel wordt vormgegeven.
Deze persoon krijgt een naam, een foto, hobby’s. Het zou zo je buurvrouw kunnen
zijn. Jumbo deed dit ook. Alleen beschreef haar naam meer dan haar naam alleen.
Ze heten namelijk; Truus met de hangtieten. Ik wist dit al een tijdje en tot de
nieuwe campagne van Jumbo had ik er niet verder bij nagedacht. Maarrrr je voelt
hem al aankomen. De overeenkomsten tussen Truus en het campagne beeld zijn
hilarisch.
Want iedereen heeft een beeld als ik Truus met de hangtieten
zeg in combinatie met de Jumbo. Een vrouw van middelbare leeftijd met 2
kinderen en een tikkie luie man. Ze werkt part time en heeft het zwaar de spil
van het huishouden te zijn. (Vandaar die hangtieten). En kijk nu eens naar het
plaatje van de commercial van Jumbo. Ik zie een prachtig vormgegeven Truus met
hangtieten in haar bh.
Nu is niet alleen de vertaling van Truus naar Truus geniaal.
Ook de ingebouwde grapjes en lolligheden zijn heel herkenbaar voor jumbo
families. Zo hoor ik vaak genoeg de doelgroep van jumbo hartelijk lachen om de
reclame. We kunnen dus zeg dat mensen zichzelf niet alleen herkennen in het
ijk-persoon, maar deze ook nog aandoenlijk vinden. Iets waar elk veel merken
naar streven.
0 reacties:
Een reactie posten